Tahap Modul Bahasa Arab Masjid dan Hubungannya dengan Tahap Kemahiran Asas Berbahasa Arab dalam Kalangan Pelajar

The Module Level of Arabic Mosque and Its Relationship with the Level of Basic Arabic Proficiency among Students

Authors

  • Hanis Najwa Shaharuddin KUIS
  • Khairatul Akmar Ab. Latiff KUIS
  • Mohammad Rofian Ismail KUIS
  • Md Noor Hussin KUIS

Keywords:

Modul Bahasa Arab Masjid, Kemahiran Asas Berbahasa Arab, Selangor

Abstract

The Course of Arabic Mosque is one of the courses offered to the public and is open to everyone especially in Selangor. After the course was conducted for 4 years, there was a problem with the implementation of Arabic teaching and learning which involved the basic components of Arabic language proficiency. Therefore, this study is aimed at identifying one of the basic components of Arabic language proficiency - Arabic mosque module modules and their relation with the level of Arabic language proficiency among students. This study uses quantitative design using stratified random sampling. A total of 109 respondents became samples from five mosques in Selangor. This study uses questionnaire and structured interviews. A total of 6 teachers were interviewed as support findings on the questionnaire. The results showed that the mosque Arabic modules level based on the students' perceptions had a high mean value of 3.87. However, as a result of interviews among teachers, the module provided does not include the full objective of learning especially on listening skills and speaking skills. The level of Arabic language proficiency among students was moderate at 3.61. The findings also show that there is a significant relationship between the level of Arabic mosque module level with the basic Arabic language proficiency level of the mosque. Hence, mosque Arabic modules need to to improve for the success of learning especially for basic components of Arabic language proficiency.

Abstrak

Kursus Bahasa Arab Masjid (KAMBA) merupakan salah satu kursus yang ditawarkan pada orang awam dan terbuka kepada semua lapisan masyarakat khususnya di Selangor. Setelah kursus ini dijalankan selama 4 tahun, didapati wujudnya permasalahan berkaitan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab yang melibatkan komponen asas kemahiran bahasa Arab. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti salah satu pelaksanaan komponen asas kemahiran berbahasa Arab iaitu tahap modul bahasa Arab masjid dan hubungannya dengan tahap kemahiran asas berbahasa Arab dalam kalangan pelajar. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan pensampelan rawak berstrata. Satu set soal selidik telah diberikan kepada 109 orang responden yang  menjadi sampel daripada lima buah masjid di Selangor. Satu set protokol temu bual berstruktur dijalankan kepada 6 orang responden sebagai dapatan sokongan. Hasil kajian menunjukkan tahap modul bahasa Arab masjid berdasarkan persepsi pelajar mendapat nilai min yang tinggi iaitu sebanyak 3.87. Walaupun begitu, hasil daripada temu bual dalam kalangan guru menyatakan bahawa modul yang disediakan tidak merangkumi sepenuhnya objektif pembelajaran khususnya pada kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Bagi hasil tahap kemahiran berbahasa Arab dalam kalangan pelajar mendapat nilai min yang sederhana iaitu sebanyak 3.61. Hasil kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan pada tahap yang tinggi diantara tahap modul bahasa Arab masjid dengan tahap kemahiran asas berbahasa Arab masjid. Justeru, modul bahasa Arab masjid perlu dibuat penambahbaikan supaya keberhasilan pembelajaran dicapai khususnya kepada kemahiran asas berbahasa Arab.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Davies, J. A. 1971. Elementary survey analysis. New Jersey: Prentice Hall.

Farhana Idris & Munirah Azrae. 2015. Keberkesanan Pengajaran Bahasa Arab untuk Pemahaman Ayat Al-Quran. International Conference on Social Science Research, ICSSR. Melia Hotel Kuala Lumpur.

Jamil Ahmad (1993). Tinjauan Mengenai Kekangan-Kekangan Dalam Pelaksanaan Sains KBSM Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Negeri Kedah Darul Aman. Universiti Kebangsaan Malaysia : PSM.

Krashen, S. 1981. Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon

Ku Fatahiyah Ku Azizan, Awatif Abd Rahman & Hairun Najuwah Jamali. 2014. E-Journal of Education. Vol 1, 2289-6880

Martel, M. 1984. Before you say a word: the executive guide to effective communication. New Jersey Englewood Cliffs, Prentice Hall Inc.

Md Noor Hussin, Saupi Man, Khairatul Akmar, Ahmad Redzaudin, Muhammad Rofian & Wan Muhammad Akhyar. 2016. Tahap Penguasaan Bahasa Arab Masyarakat Awam Melalui Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Arab di Masjid. International Conference On Aqidah, Dakwah and Syariah.

Mohd Ismail Mustari, Kamarul Azmi Jasmi, Azhar Muhammad & Rahmah Yahya (2012). Model Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab in Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012]. (International Seminar on Teacher and Islamic Education [SEAPPI2012]) at Le Grandeur Palm Resort, Senai, Johor Bahru on 8-9 March 2012, pp. 867-878. ISBN 99917-44-89-4.

Mohd Puzhi Bin Usop. 2007. Modul Asas Bahasa Arab Untuk Tujuan Ibadah : Satu Analisis dan Penilaian. Tesis Dr. Falsafah, Fakulti Bahasa dan Linguistik, Universiti Malaya.

Nor Yazidah Yahya, Che Radiah Mezah, Nik Farhan Mustapha & Mohd Sukki Othman. 2016. Kerangka Pembinaan Modul Pembelajaran Asas Bahasa Arab untuk Pelajar Warga Emas. Journal of Arabic Studies & Islamic Civilization. Vol 3, 2289-67559.

Suhaila, 2014 Suhaila Zailani & Nur Afifah Fadzil. 2014. Penggunaan Modul dan Buku Bahasa Arab untuk Orang Awam. Jurnal Al-Hikmah. 6(2) : 65-77.

Ummu Hani Hj. Hashim, Suhaila Zailani@ Hj. Ahmad, Salamiah Ab. Ghani, Khazri Osman, Zainuddin Ismail dan Hakim Zainal. 2012. Rumusan Kajian Persepsi Orang Awam Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab Menerusi Al-Qur’an Di Malaysia. Kertas kerja Persidangan Kebangsaan Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. 2012. Anjuran Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Published

2017-12-31

How to Cite

Shaharuddin, H. N., Ab. Latiff, K. A., Ismail, M. R., & Hussin, M. N. (2017). Tahap Modul Bahasa Arab Masjid dan Hubungannya dengan Tahap Kemahiran Asas Berbahasa Arab dalam Kalangan Pelajar: The Module Level of Arabic Mosque and Its Relationship with the Level of Basic Arabic Proficiency among Students. The Sultan Alauddin Sulaiman Shah Journal (JSASS), 4(2), 52-63. Retrieved from https://jsass.kuis.edu.my/index.php/jsass/article/view/102