Kemahiran dan Penyediaan Bahan Guru Bahasa Arab Terhadap Penggunaan Bahan Bantu Mengajar

Skills and Preparation of Arabic Language Teacher Against Usage Teaching Aids

Authors

  • Ahmad Shafiq Mat Razali KUIS
  • Muhammad Haron Husaini KUIS
  • Mohd Izzuddin Mohd Pisol KUIS
  • Diyak Ulrahman Mat Saad KUIS
  • Shafiqah Mohd Hairon Guru Vokasional Ampangan
  • Nur Hanani Hussin KPM
  • Mohd Khamal Md Daud KPM

Keywords:

Kemahiran, penyediaan, alat bantu mengajar

Abstract

This paper aims to identify the level of acceptance teaching aids among teachers who teach Arabic language. The total sample consisted of 427 respondents who teach in secondary schools. These findings were obtained using the survey method (survey) that uses a questionnaire as an instrument. A total of 12 items have been analyzed using descriptive statistics. In detail (mean = 3.82 sp. = 0.45) at a moderate level high. The results of this study are expected to provide recommendations to be made from Arabic language teachers  and institutions involved in the training of teachers in improving the use of teaching aids in teaching Arabic.

Abstrak

Artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap Kemahiran dan Inisiatif dalam kalangan guru bahasa Arab. Jumlah sampel kajian ini seramai 427 orang responden yang melibatkan guru yang mengajar di Sekolah Menengah di negeri Selangor. Dapatan kajian ini diperoleh menggunakan kaedah tinjauan (survey) yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Sebanyak tujuh item telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Secara terperinci elemen kemahiran guru terhadap penggunaan BBM (min=4.01, sp.=0.56), elemen penyediaan bahan (min= 3.82, sp.= 0.63). Hasil kajian ini diharapkan akan memberikan cadangan tindakan yang perlu dilakukan guru bahasa Arab dan institusi yang terlibat dalam melatih guru dalam menambahbaik penggunaan bahan bantu mengajar dalam pengajaran bahasa Arab.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atan Long. 1992. Pedagogi Kaedah Am Mengajar. Amiza Publishing Sdn Bhd: Petaling Jaya.

Ahmad, J. (2009). Teaching of Biological Sciences. New Delhi: PHI Learning Pvt. Ltd.

Rofishah Rashid. 2005. Penggunaan ICT di Kalangan Guru Bahasa Arab Komunikasi: Kajian di sekolah Menengah dan Rendah di Zon Selatan Selangor. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mohd Faeez Ilias. 2013 Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Guru Pendidikan Islam Menengah Rendah Negeri Johor. Tesis Doktor Falsafah. Fakulti Tamadun Islam. Universiti Teknologi Malaysia.

Kamarul Azmi Jasmi dan Ab. Halim Tamuri. 2013. Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam. Penerbit Universiti Teknologi Malaysia. Skudai. Johor Bharu.

Khatijah Endut. 1997. Penggunaan Alat Bantu Mengajar (ABM) Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Menengah dan Rendah. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mohd. Izham Mohd. Hamzah & Noraini Attan (2007). Tahap Kesediaan Guru Sains Dalam Penggunaan Teknologi Maklumat Berasaskan Komputer Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran. Jurnal Teknologi. Skudai: UTM.

Saemah Rahman & Siti Fatimah Mohd Yassin (2008). Kemahiran Mengakses Dan Mempelajari Bahan Hiperteks Dalam Kalangan Guru Pelatih. Jurnal Pendidikan 33 (2008) 81-94. Malaysian Journal of Education : Faculty of education, UKM..

Siti Fatimah Ahmad & Ab. Halim Tamuri. 2010. Persepsi Guru Terhadap Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Teknologi Multimedia dalam Pengajaran j-QAF. Journal of Islamic and Arabic Education, 2(2), 2010 53-64.

Noor Azlan bin Ahmad Zanzali & Nurdalina binti Daud. Penggunaan Bahan Bantu Mengajar

Di Kalangan Guru Pelatih UTM Yang Mengajar Matapelajaran Matematik Fakulti

Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.

Rashidi Azizan & Abdul Razak Habib. 1995. Persepsi Guru terhadap Kursus Orientasi Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan. 20: 25-38.

Abdul Wahab Ismail Gani, Kamaliah Siarap & Hasrina Mustafa. 2006. Penggunaan Komputer dalam Pengajaran & Pembelajaran dalam Kalangan Guru Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes di Pulau Pinang dalam Shakila Abdul Manan (et. al, 2006). Kajian Malaysia, Journal of Malaysian Studies. Pulau Pinang : USM Press.

Tang Keow Ngang & Abdul Ghani Kanesan Abdullah. 2006. Kesediaan dan Keberkesanan Penggunaan Komputer dalam Pengajaran dan Pembelajaran Biologi di Sebuah Sekolah Menengah. Jurnal pendidikan (Journal of Educational Research). Kuala Lumpur : UM

Nik Mohd Rahimi & Kamarulzaman Abdul Ghani. 2008. Penggunaan Alat Bahan Bantu Mengajar dan Hubunganya dengan pencapaian Kemahiran Mendengar Bahasa Arab. Jurnal Teknologi: , 49(E) Dis. 2008: 141–154. UTM.

Published

2017-12-31

How to Cite

Mat Razali, A. S., Husaini, M. H., Mohd Pisol, M. I., Mat Saad, D. U., Mohd Hairon, S., Hussin, N. H., & Md Daud, M. K. (2017). Kemahiran dan Penyediaan Bahan Guru Bahasa Arab Terhadap Penggunaan Bahan Bantu Mengajar: Skills and Preparation of Arabic Language Teacher Against Usage Teaching Aids. The Sultan Alauddin Sulaiman Shah Journal (JSASS), 4(2), 120-126. Retrieved from https://jsass.kuis.edu.my/index.php/jsass/article/view/114